Min anhöriga och jag sitter i väntrummet inför ett länge
efterlängtat uppföljningssamtal med den behandlingsansvariga läkaren. Det
gäller den bröstcancer som min anhöriga drabbats av. Operationen är genomförd,
liksom cytostatikabehandlingen. Allt har gått enligt planerna, något så när.
Den värsta pärsen är över, hoppas vi.
Men det är ett par saker som oroar oss. Vi har läst i
lokaltidningen att landstingsrevisionen har följt upp hur klinikerna uppfyller de mål för cancervården som landstingsledningen satt upp. Det handlar
om olika ledtider i vårdkedjan. Ett mål gäller väntetiden från diagnosbesked
till operation. Ett annat mål är väntetiden från första kontakt med
bröstmottagningen till plan för fortsatt behandling efter operation.
Landstingsledningen har satt upp fyra sådana ledtidsmått som mål.
De genomsnittliga ledtiderna i landstinget når inte på någon
av punkterna upp till målen. Landstingsrevisionen är mycket bekymrad. Den har
hållit räfst- och rättarting med ansvariga klinikchefer.
Vi har inför vårt möte tittat på de specifika väntetiderna i
min anhörigas fall. Det visar sig att hennes väntetider varit längre än de som
satts upp i landstingets mål i två av dessa fyra fall. I ett av dessa är dröjsmålet
förhållandevis långt, nästan två veckor.
När vi kommer in till läkaren frågar vi varför det ser ut så
här och vad detta innebär för behandlingsresultat och återfallsrisk. Hon blir
tyst en stund, sedan svarar hon frankt: ”Detta har inte någon som helst
betydelse för behandlingsresultaten!” Vi
tycker att det låter lite konstigt. Men vi är ändå lugnade och säger: ”Nähä. Det låter ju bra. Då behöver vi alltså inte oroa oss för
att det gått lång tid mellan vårdtillfällena?” ”Nej”, säger läkaren, ”det finns
ingen som helst anledning till oro för dessa små förskjutningar i tidplanen.”
Samtalet förlöper sedan i en bra och avspänd anda. Min anhöriga
får svar på alla sina frågor. Får besked
om vilka biverkningar som kan förväntas, råd om hur de kan lindras, vad som
händer om det, mot förmodan, blir återfall etcetera.
Vi går därifrån, ganska nöjda och tycker att de flesta
frågetecknen blivit uträtade. Men det är något som fortfarande gnager: ”…inte
någon betydelse för behandlingsresultaten…”, ”…små förskjutningar i
tidplanen…”?? Kan detta verkligen stämma?
De ledtider som landstinget fastställt som mål har tagits
fram av dess främsta experter på cancervård, främst inom kirurgi och medicin.
Ledtiderna är en slags operationalisering av
rekommendationer i Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för bröstcancer.
Sverige har en mycket hög överlevnad bland cancerpatienter.
När det gäller bröstcancer handlar det om nästan 90 %, internationellt sett en
mycket hög siffra. Det aktuella landstinget ligger strax under det nationella
genomsnittet på den här punkten, enligt Socialstyrelsens och SKL:s Öppna
jämförelser. För denna klinik är resultatet, enligt Öppna jämförelser, lite
varierande. Bland annat när det gäller diagnostik finns det en del att jobba
med. Det finns alltså all anledning för kliniken att ta verksamhetens mål på
allvar.
Om de här bristerna i måluppfyllelsen får allmänheten ingen
information – från landstinget. Det är också svårt att få tag på en text om de
ledtider för cancervården som landstinget fastställt. Landstinget tillhandahåller inget verktyg för
patienten som hjälp för kravställande och egen kvalitetsgranskning.
När jag slår på sökmotorn på landstingets hemsida får jag bara upp en artikel om ett
internt processarbete som förbättrat ledtiderna för bland annat
bröstcancerpatienter. Landstingets resultat på den här variabeln har förbättrats
i Öppna jämförelser. Inget om landstingsrevisionens skarpa kritik.
Journalisterna på landstingets kommunikationsavdelning tycks
jobba som på vilket kommersiellt företag som helst. Produktens fördelar
framhävs, men dess problem håller man tyst om. Ett märkligt arbetssätt när
avdelningen finns i en demokratiskt styrd och av medborgarna finansierad
verksamhet.
När vi kommit hem funderar vi över alla de fina värdegrunder
och mål som landsting brukar fastställa. Vad tjänar dessa till när medarbetare
inte känner till dem eller i vart fall inte bryr sig om att följa dem? I det
här fallet har landstingsrevisionen äntligen satt ner foten. Vi hoppas att det
hjälper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar