Blev livet bättre för de sjuka äldre?
Sveriges Kommuner och Landsting har avslutat sin satsning på
de mest sjuka äldre. Sammanlagt satte staten av c:a 38 miljoner på projektet 2010-2014. Pengarna gick till ökad
användning av kvalitetsregister, prestationsbaserad ersättning för
förbättringar samt till lokalt och regionalt utvecklingsarbete. Staten har stått för pengarna och SKL har genomfört satsningen tillsammans med kommunerna och landstingen. Har då detta lett
till att stödet till de äldre blivit så mycket bättre?
Tja, om det blivit bättre för de gamla är svårt att
utvärdera. Men kommuner och vårdcentraler arbetar i dag i alla fall mer
systematiskt med kvalitetsarbete för äldre - jämfört med 2010. Det framgår av
Sveriges Kommuner och Landstings slutrapport ”Bättre liv för sjuka äldre. Storaförbättringar på kort tid”.
Foto: BPSD-registret
En viktig del av projektet har gått ut på att förmå
kommuner och landsting att använda sig av kvalitetsregister. Dessa register är
viktiga för att verksamheterna systematiskt ska kunna följa upp insatserna för
de gamla och förbättra dem.
Ta till exempel kvalitetsregistret Senior Alert, som stödjer
förebyggande arbete när det gäller trycksår, undernäring, munhälsa och
blåsdysfunktion. 2014 gjordes det över en miljon riskbedömningar av patienter.
Tillsammans med patienterna själva gjordes i de flesta fall en åtgärdsplanering
med uppföljning. Svenska Palliativregistret har en täckningsgrad på 67% och
SveDem, som stödjer ett arbete i samklang med de nationella riktlinjerna, har
nått ut till 880 av landets 1200 vårdcentraler.
BPSD-registret har på kort tid fått ett remarkabelt
genomslag. Från 2011 fram till nu har de nått ut till nästan alla Sveriges
kommuner (186). Från starten har 23000 demenssjuka fått 53000 bedömningar.
Registret ger verktyg för vårdpersonalen (främst undersköterskorna) för att de
ska kunna ge bättre livskvalitet och lindring för vårdtagare som har beteendemässiga
och psykiska symtom till följd av en demenssjukdom. För flertalet vårdtagare
blev det klara förbättringar, nästan i realtid, efter de analyser och åtgärdsplaner
som gjordes. Och det handlar inte om ökad medicinering utan om personcentrerad
omvårdnad.
Allt det här är nog gott och väl. Men nog överdriver SKL en
del när dom sammanfattar framstegen. I
en då/nu-analys påstås till exempel att den svenska äldreomsorgen har gått från
”gör som vi alltid gjort” till ”vi arbetar utifrån bästa tillgängliga kunskap”.
Och det påstås också att äldreomsorgen ligger steget före genom att ha gått
från ett ”reaktivt” till ”proaktivt och förebyggande” arbetssätt. Detta är
inget annat än fromma förhoppningar. Så snabbt får inget förändringsarbete
genomslag.
Visst har en överväldigande majoritet av alla kommuner och
vårdcentraler anslutit sig till kvalitetsregister. Men användandet ser mycket olika
ut. Det finns kommuner och vårdcentraler som implementerat kvalitetsregister i
en stor del av verksamheten och som använder det systematiskt så att brukaren
själv ska uppleva att hon får en bättre vård. Andra har bara precis börjat
förbättringsarbetet. Sjukvården och socialtjänsten är på rätt väg när det
gäller äldreomsorgen. Men mycket återstår att göra.
I kommunerna är det som vanligt vården i hemmet som halkar efter
i utvecklingen. Kommunpolitikerna stolta mål och värdegrunder om ”den goda
vården i hemmet” följs inte av en systematisk verksamhets- och
kompetensutveckling.
SKL säger också, nästan vädjande, att ”…det påbörjade
arbetet behöver få fortsatt stöd och uppmuntran.” Och det stödet kommer främst
från kvalitetsregistren själva. BPSD-registret satsar exempelvis särskilt på att
inspirera chefer. De har också BPSD-ombud i alla kommuner som utbildar
vårdpersonal. De andra registren har liknande system.
Men staten tar alltså nu sin hand från utvecklingsarbetet,
både ekonomiskt och mentalt. Den nuvarande regeringen har beslutat att ”Bättre
liv för sjuka äldre”, initierat av den förra regeringen, ska upphöra. I stället
gör regeringen andra satsningar. Så brukar regeringar göra, oavsett partifärg.
Det är viktigt att visa prov på handlingskraft och större kreativitet än vad de
politiska motståndarna varit mäktiga. Det är trist eftersom staten här har en
viktig roll som förebild och vägvisare just när det gäller kunskapsanvändning
och kvalitetsutveckling.
Vi skulle behöva långsiktiga satsningar och samförstånd
över blockgränserna när det gäller äldreomsorgens kvalitetsutveckling. Förändringsarbete är inget ”quick fix”. Här krävs i
stället uthållighet och långsiktighet. Hoppas att kommuner, landsting och deras
verksamheter förstår att de, för vårdtagarnas skull, måste fortsätta på den
inslagna vägen. Den nationella politiken förstår det uppenbarligen inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar